"MAN VÄLJER ALLT UTOM KONSEKVENSERNA"



fredag 17 juni 2011

Sakta men säkert gör Mollie framsteg

Måste få skryta om Mollie lite. Hon är, eller har varit, lite egen när det gäller vissa saker bla bara att gå en promenad där man möter andra hundar och deras husse och matte. Eller bara att sitta bland folk utan att skälla, har varit ett stort problem som blivit betydligt mindre!
Jag tar förra helgen som exempel. Lördag kväll satt Sandra och jag ute med Mollie på min gård, en viss granne, M kom ut och när han pratade blev han fullständigt utskälld utav Mollie och då pratade han inte ens med henne utan med en annan granne. Men vi sa till Mollie och la henne ner några gånger, hon tystnade. Lite senare kunde M sitta vid vårt bord och prata utan att hon skällde. han fick tom ge henne godis, bara han inte pratade med henne.
Nästa dag fick M en ny utskällning när hon hörde hans röst, vi sa till henne och la henne ner igen. Hon tystnade snabbare än förra gången. Och till slut kunde han gå förbi utan att hon sa något, framsteg!
Lite senare samma dag, när jag var inne för att hämta ut henne, så kom M ner för trappan och Mollie viftade på svansen och skulle fram och lukta o nosa, jag sa till honom att fortsätta nonchalera henne. Istället pratade han och jag och Mollie gick bredvid oss och var glad hela tiden!
Så här har vi, eller mest Sandra jobbat med henne hela tiden när vi har umgåtts och nu kan vi prata med folk och dom kan gå förbi utan att bli utskällda! Mollie har blivit mycket mer avslappnad och litar på att vi har koll på läget nu. Innan var hon bara ett "stirr"!
Det är inte så hårt arbete som krävs, för Mollie är lättlärd! Och hon tycker om att lära sig och blir så glad och stolt när hon vet att hon är duktig! Det är så kul att se henne så lugn och nöjd och mer självsäker, hon tycker det är sååååå mysigt att vara med när vi är ute.
Man kan säga att det krävs bara att man är bestämd och mer envis än vad Mollie är, så kan det nog bli hund utav henne till slut :).
Denna helgen har vi kunnat vara ute utan att hon skällt på folk!!Vill till slut berätta om när vi åt middag i söndags ..... jag önskar så att jag hunnit filma det, för det var så kul att se! Bara jag tänker på det så börjar jag le.
Mollie vet att hon ska stanna på sin dyna eller ligga i hallen när vi äter. Och oftast stannar hon utav sig själv, man behöver mycket sällan säga till henne att stanna eller gå ut, duktiga vovve!!
I söndags hade hon valt att ligga i hallen, antagligen var där svalt på golvet. När hon tyckte att det gått kanske lite för lång tid så ställer hon sig upp med framtassarna i storarummet, stannar och tittar på oss. Sandra tittar tillbaka och säger nej och sitt.
Och då ställer Mollie sig liksom på frambenen och lyfter in först det ena bakbenet och sen det andra ..... och vips så hamnar hon i storarummet istället för i hallen. För hade hon satt sig ner direkt så hade hon hamnat i hallen ...... smarta vovve!! Sen la hon sig ner och sov gott precis innanför tröskeln. Sandra och jag skrattade nog i en kvart efteråt ..... Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar