"MAN VÄLJER ALLT UTOM KONSEKVENSERNA"



måndag 23 augusti 2010

Ring ring är slut, nu är det en melodi som gäller!

From den 26 har jag inte fast telefoni längre. Jag har lagt så mycket onödiga pengar på detta i flera år, så nu är det slut. Har i stort sett bara betalt för abonnemang, nr-presentation och för att ringa billigt dygnet runt. Samtalen har gått på under 100 kr för 3 månader, men räkningen är närmare 800. Så jag har betalt mycket för något som inte längre behövs. Nu hörs man på nätet och mobilen. Sandra frågade häromdagen hur man klarade sig utan mobilen? Man gjorde det bara. Man bestämde tid och plats och sen var man där. Man väntade om den andra var försenad. Man kunde inte sms:a eller ringa och fråga var den var?
En lägenhet hade bara ett telefonabonnemang, så när man pratade i telefon i flera timmar var man inte populär hemma :) .... men då kunde man inte "umgås" med sina vänner på nätet som man gör nu förtiden. Så om ungdomarna sitter mycket vid datorn, så tänk på att annars hade dom ockuperat telefonen istället. Allt har för- och nackdelar.

Men hur klarade sig ens föräldrar?? Ingen kontakt med sina barn på hela kvällen/natten. Jag får panik utav bara tanken!! Nu vill man ha ett sms när dom är framme där dom ska vara, när dom beger sig därifrån, när dom är på väg hem eller någon annanstans och när dom kommit hem!
Telefonen har kommit i en massa utformningar ........ varken kobran eller hamburgaren har funnits i mitt hem, men säkert hos en hel del andra.
Denna har jag däremot haft ..... den var "cool"! Knappar istället för en snurra. Bara det underlättade när man slog numret. Kommer ihåg att man från början hade en telefonsvarare bredvid telefonen! Senare kunde man ha det i sin fasta telefon. Det låter som att man växte upp på stenåldern, men det har utvecklats en del under mina år.
Sen blev dom sladdlösa så att man kunde snacka var man än befann sig i lägenheten, vissa tom när dom är på toa. Men där går gränsen tycker jag! Men det underlättade en del, för man slapp sitta "fast", man kunde röra i grytan samtidigt som man uppdaterades av väninnan i luren.

Dom senaste åren har den mest stått och samlat damm hos mig. Så nu har den fasta telefonen gjort sitt hos mig. Jag kan lägga dom pengarna på annat, roligare. Att mobilräkningen blir lite högre har jag räknat med men jag kommer ändå inte upp i dom summorna som det kostar med fast telefon.
Nu uppfyller mobilen allt det positiva, sladdlös, bärbar överallt, telefonsvarare, få och skicka bilder och meddelanden, samtal. Och man kan stänga av den när man inte vill/kan bli nådd.
Kramar

1 kommentar: